הרב יוסף יצחק גוטניק בשיחה מיוחדת על רקע המשך המלחמה, הדיבורים על עסקאות עם חמאס והניסיונות של גורמים פוליטיים לקדם ממשלת אחדות עם השמאל: "הוכח מעל כל ספק שרק היצמדות לדעותיו של ועצותיו הרבי – מונעות פיקוח נפש וסכנת יהודים. ראש הממשלה נתניהו מוכרח להמשיך ולעמוד חזק, גם על ציר פילדלפי וכן על שאר הסוגיות הביטחוניות"
בעיצומה של המערכה בעזה ובצפון הארץ, שוב אנו עדים לגורמים פוליטיים בכירים שמנסים לקדם "ממשלת אחדות" עם השמאל. שליח הרבי לענייני שלימות הארץ, הרב יוסף יצחק גוטניק, ער לדיווחים הללו ונחרד מהאפשרות הזו, שיכולה להזיק לכל מהלכי המלחמה. בימי אביב תש"נ, הוא קיבל מענה חריף ביותר מהקודש על הסכנה של ממשלה כזו, וכעת מבקש להבהיר את עמדתו של הרבי בנושא.
בשעתו, בימי תש"נ, עמדה על הפרק לזמן קצר אפשרות לחידוש ממשלת האחדות בין שמעון פרס ליצחק שמיר. הרבי הורה לרב גוטניק שינסה למנוע זאת בכל מחיר.
"צריכים להשתדל ככל האפשרי שלא תהיה ממשלת אחדות, כי אז תהיה השפעה מ'המערך' ותגרום לפיקוח נפש", מסר הרבי לגוטניק בד' באייר באותה שנה. הרבי אף הורה לו שייפגש עם חבר הכנסת זבולון המר מהמפד"ל ועם חברי כנסת נוספים כדוגמתו וישכנע אותם שיצטרפו רק לממשלת ימין בראשות הליכוד, ושיסביר להם כי גם ממשלת אחדות היא עניין של "פיקוח נפש".
כששיגר הרב גוטניק דו"ח לרבי מפעולותיו בעניין הקמת ממשלת ימין, בכ"א באייר, והזכיר בין היתר אפשרות של "ממשלת אחדות", סימן הרבי מילים אלו וכתב "רחמנא ליצלן" (בראשי תיבות).
להיצמד להדרכות של הרבי
באמתחתו של הרב גוטניק מאות מענות בסוגיות הכי בוערות הנוגעות לשלימות הארץ, אותם זכה לקבל באופן אישי במהלך השנים. בתקופה האחרונה, הוא היה שותף בהוצאה לאור של ספר ייחודי במינו על ענייני שלימות הארץ במשנת הרבי – בשפה האנגלית. "הספר מפרט באופן זך וברור את דעת הרבי", הוא מספר, "הספר חולק ומחולק בקרב בעלי השפעה בארץ ובעולם. הוא חולק גם לחברי כנסת ולשרים, ולא מכבר ראש הממשלה נתניהו הצטלם בפגישה מדינית כשהספר היה מונח על השולחן, ואני מקווה מאוד שהוא הספיק לעבור על כל תוכנו, שכן מדובר בעניין של פיקוח נפש ובפרט עכשיו".
עם השקת הספר, אומר הרב גוטניק: "ראש הממשלה צריך להיצמד לעצותיו והדרכותיו של הרבי – איך לנהוג בכל ענייני פיקוח נפש ושלימות הארץ. נתניהו ב"ה עומד חזק בכמה וכמה עניינים חשובים מאוד במערכה בעזה – ובפרט עם ציר פילדלפי. הלוואי שהוא לא יטעה יותר וייאלץ לבצע פשרות. יש קונה עולמו בשעה אחת!".
כשהרב גוטניק משבח את נתניהו על עמידתו מול הלחצים, מבית ומחוץ, הוא מזכיר גם את העובדה שהוא מנע בשעתו את נצחונו של פרס בקרב על ראשות הממשלה. "הוא מנע בכייה לדורות – כלשונו של כ"ק אדמו"ר, על האפשרות שפרס יהיה ראש ממשלה בפעם הראשונה". מוסיף הרב גוטניק ואומר כי "אם פרס היה נבחר ולא נתניהו, ברור לכולם שעוד לפני 25 שנה הייתה קמה פה מדינה פלסטינית רח"ל.

"בנוסף, נתניהו עומד חזק מאוד על ציר פילדלפי שהפך לכר פורה של מצרים וחמאס, המשתפים פעולה באופן אדוק, להברחת אמל"חים, באמצעות המנהרות ושיטות נוספות הקשורות לציר המדובר. התקווה היא שהעמידה החזקה לא תפסק לרגע אחד".
יחד עם זאת, הרב גוטניק מודאג ולא חוסך ביקורת מנתניהו. "הוא צריך למצוא את הדרך להתנצל על טעויות העבר, ובעיקר כל נושא החמאס והיחס אליו לאורך השנים – לרבות הידיעה שהם בונים לנו עיר תחתית במנהרות ואינספור הטילים שהם שיגרו לארץ הקודש ללא תגובה שתשלול מהם את היכולות האלה, כמו שצה"ל עושה כעת, לאחר הטבח הנורא.
"לא פחות חמור הוא החתימה על עסקת שליט, שאחד המשוחררים הינו רב המרצחים סינוואר, שעמד מאחורי המאורע המבהיל שהביא עד כה לרציחתם ונפילתם של קרוב לאלפיים יהודים. נתניהו עומד בראש המערכת ומכך נובעת האחריות, למרות שבהחלט ישנם גורמים רבים שנושאים גם באחריות, חלקם מאוד לעומתיים לנתניהו, שנאלץ לתמרן במציאות כמעט בלתי אפשרית.
"כל ההתנהלות של ישראל בנוגע לעסקאות חטופים, הוא נורא ואיום. הרגלנו את המחבלים לעסקאות חליפין במספרים מבהילים ולשחרור מחבלים הכי מסוכנים, והראיה לכך זה עסקת שליט ושחרורו של סינוואר. זה רק נתן לו את המוטיבציה לארגן את הטבח המחריד. הרבי דיבר על נושא עסקאות השבויים, ושוב, גם כאן, רואים במוחש את עיניו הצופיות של הרבי לכל העניין.
"לפועל, אומר הרב גוטניק, אין ספק שגם היום נתניהו, לו זכויות רבות, מבין את טעויות העבר ובוודאי שכמו שהוא עומד חזק עם ציר פילדלפי, כך ימצא את הדרך לעמוד חזק בכלל העניינים הנוגעים לפיקוח נפש וסכנת חיים של יהודים. הרבי דיבר פעמים רבות על העניין של 'הבא להורגך השם להורגו' – והדבר הזה לצערנו לא בא לידי ביטוי באופן מובהק אצל מקבלי ההחלטות, גם היום. יש מהלכים שבהם ישראל נקטה בתחילת המלחמה, עם המון היסוסים, למרות שכולם יודעים מול מי אנחנו מתמודדים. בתחילת המערכה כל העולם היה לצידנו ועכשיו לצערנו המצב הפוך לחלוטין.
"וכך גם הלאה, בהמשך השבועות שכולנו ממתינים לתגובה לחיזבאללה, או לאיראן, היה צריך להתייחס לזה בדיוק כמו שהתורה מצווה עלינו – הבא להורגך השכם להורגו, ולא לחכות שהם יקדימו אותנו. הגיע הזמן לשנות את כל 'כללי המשחק'".
מעורבות הרבי בממשלת הימין
האפשרות של פירוק ממשלת הימין והכנסת גורמי שמאל לקונספט של "ממשלת אחדות", מדירה שינה מעיניו של הרב גוטניק. בשנת תש"נ, בימי הקמת ממשלת הימין בראשות שמיר, קיבל הרב גוטניק שורת מענות מהקודש. אחת מהן, מאותם ימים, הייתה לשכנע את ח"כ רחבעם זאבי הי"ד שיצטרף לממשלת הימין הצרה אף שמסרבים לתת לו תפקיד משמעותי של שר הביטחון או שר המשטרה, מאחר ש"אם יהיה בממשלה, באיזה משרד, יהיה בכל אסיפות הממשלה וידע כל הנעשה, בין בביטחון ובין במשטרה, ויוכל לחוות דעתו ולהשתדל שלא יעשו היפך דעתו. מה שאין כן אם יהיה בביטחון או במשטרה (יאמרו ש)הרי הוא נוגע בדבר. העיקר שיהיה בממשלה וידע כל הנעשה, ואז לעשות הכל מה שביכולתו כדי לשמור שלא יעשו דברים אשר לדעתו אינם טובים למדינה".
הרבי גם ביקש מהרב גוטניק שימסור את תודתו והערכתו לזאבי על הדפסת ספר התניא במוזאון תל אביב. הציטוט מדברי הרבי שהופיע לעיל הוא תרגום מהמסר שנאמר באידיש.
בט"ו באייר תש"נ, אחרי כשלושה שבועות שבהם פעל כשליח הרבי בארץ הקודש למען הקמת ממשלת ימין, כאשר התרשם שהעניינים מסתדרים ושעומדת לקום ממשלת ימין צרה וחשב לחזור למקום מגוריו באוסטרליה – קיבל הרב גוטניק הוראה מהרבי להישאר בארץ. "כדאי להאריך שהותו בארץ הקודש ככל האפשרי, כפשוט", כתב לו הרבי.
הממשלה הצרה הוקמה בסופו של דבר בח"י בסיוון תש"נ. עשרה ימים קודם שהוקמה שאל הרבי את הרב גוטניק: "נו, ווען וועט עס שוין זיין? [מתי זה יקרה?] מ'האט דאך מיר צוגעזאגט אז עס וועט זיין פאר שבועות [הרי נאמר לי שזה יתרחש לפני חג השבועות]". חמישה ימים לפני הקמת הממשלה ביקש הרב גוטניק ברכה ש"יתבטלו המניעות וראש הממשלה יודיע מחר על הקמת ממשלה צרה".

הרבי הקיף בעיגול את המילים שכתב "ויהיה רק ממשלה צרה" וכתב: "אזכיר על הציון". ביום שישי ט"ו בסיוון הודיע גוטניק לרבי שחתמו על קווי היסוד לממשלה צרה וכי ביום שני צפויה הממשלה להיות מאושרת בכנסת. הרבי הגיב במענה מיוחד של קורת רוח: "וילך מבשורות טובות לבשורות טובות ועד שנראה כולנו בכ"י אל אלוקים בציון".
ממשלת הימין הצרה שהוקמה בחודש סיוון תש"נ לא כללה בתחילה את 'אגודת ישראל'. בעת שהוקמה מנתה הקואליציה 59 חברי כנסת בלבד, ונתמכה מבחוץ על ידי סיעת 'מולדת' הימנית שכללה שני מנדטים. כעבור מספר שבועות גדלה לשישים מנדטים כאשר הצטרף אליה ח"כ אפרים גור, שערק כסיעת יחיד ממפלגת 'המערך'. גוטניק פעל בכל אותה תקופה לצירוף אגודת ישראל לקואליציה אלא שהפעילות נתקלה בקשיים.
גוטניק כבר לא שהה אז בארץ. כששאל את הרבי בחודש חשוון תנש"א מספר שאלות בנוגע להצטרפות אגודת ישראל לממשלה השיב לו הרבי כי ניהול עניינים בארץ הקודש כאשר שוהים מעבר לים – הרי זה "היפך הרגיל על פי תורה", וכי צריך להיות במקום עצמו בשביל לראות מקרוב את המתרחש. בעקבות כך החליט גוטניק לנסוע לארץ בהזדמנות הראשונה כדי לפעול לצירוף 'אגודה'. הוא כתב על כך לרבי וזכה למענה "אזכיר על הציון ויבשר טוב" ולהבהרה בעל פה כי משמעות הדבר לנסוע לארץ.
בעת שהותו בארץ עמדה רעייתו ללדת. במקביל תוכננה להתקיים אז אספה חשובה של חברות העסקים שבבעלותו. גוטניק חשב לחזור לאוסטרליה וכתב על כך לרבי. הוא ציין כי אם הרבי ירצה שיישאר בארץ הוא מוכן ומזומן לעשות זאת. הרבי השיב כי "אין הכרח בנוכחותו" באוסטרליה. הוא לא חזר לביתו. את הלידה בסופו של דבר, כעבור מספר שבועות, אחרי הצטרפות 'אגודה', לא החמיץ.
במהלך חודש חשוון תנש"א פעל הרב גוטניק באמצעות קשריו עם הגורמים הבכירים באגודת ישראל למען צירופם אל הקואליציה. על כל פרטי הדברים והשיחות דיווח לרבי וזכה לתשובות ולעידוד. פעולות ההשתדלות נשאו פרי ובב' בכסלו תנש"א נכנסה אגודת ישראל לקואליציה ועימה מנתה הקואליציה 64 מנדטים.
גם בהמשך, בעת מלחמת המפרץ ו'ועידת מדריד' וכאשר נעשו ניסיונות להפיל את ממשלת שמיר בחודשים שבט ואדר ראשון תשנ"ב, זכה הרב גוטניק לשפע הוראות ושליחויות מפורטות מהרבי.
"הסיבה שהרבי התנגד לממשלת אחדות, ברורה", אומר גוטניק, "והרבי בעצמו אף הסביר אותה, והיא שכאשר יש בממשלה סיעות שמאל – קשה עד בלתי אפשרי לקבל החלטות משמעותיות בנוגע לשלמות הארץ, ורק כאשר יש ממשלת ימין צרה הדבר מתאפשר במלואו. הדבר הזה מקבל משנה תוקף כשמדובר בזמן של מלחמה קשה מאוד להכרעת אויבנו. בלתי מתקבל על הדעת שיהיו גורמים – ועוד כביכול הקשורים למפלגות חרדיות, שינסו לקדם מהלכים שכאלה".
לא למדינה פלסטינית
מאחורי הקלעים, הממשל בארה"ב מנסה כל העת לסיים את המלחמה ולקבע את "היום שאחרי" בעזה באמצעות הכנסת גורמי הנהגה פלסטיניים שונים שינהלו את העיר. הניסיונות האלה מלוות עם אפשרויות להכרזה על מדינה פלסטינית.
"מוכרחים להזכיר שוב ושוב שהרבי התנגד לכל צורה של אוטונומיה ומדינה פלסטינית", מדגיש הרב גוטניק, "אין לי ספק שבאיחור רב, נתניהו מבין היטב את הסכנה הגדולה של מדינה פלסטינית. לפני כמה שנים, בביקורו בסידני, שאלתי אותו על כך והוא ענה תשובות מהן הבנתי שהוא לא ער לסכנה הגדולה. הוא אמר שיש אופציות שונות, שלא יהיה להם צבא או 'מדינה' ממש.
"כשאמרתי לו איך ימנע הקמת גדודי מחבלים במדינה שכזו, הוא טען שהוא עוד יהיה ראש ממשלה לעשר שנים קדימה ויוכל לעקוב וכו'. לפועל, נתניהו, כאמור, יודע היטב ומבין היטב, שמדינה פלסטינית היא אסון נורא, ובפרט אחרי טבח שמחת תורה. יש לדחות על הסף כל רעיון להקמת מדינה פלסטינית בכל גרסה שהיא. כל הסכמה בנושא, ואפילו ברמת דיבורים, תגרום לשפיכות דמים היל"ת.
"לצד ה'סור מרע', מוכרחים להתעסק ב'עשה טוב', ובפרט עכשיו. יש לנתניהו הזדמנות בהיסטוריה של עם ישראל להמשיך את תנופת הבנייה וההתיישבות ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, כך שמדינת ישראל תהיה מדינה חזקה ויציבה. ככל שבונים יותר ביהודה ושומרון כך יש יותר ביטוח לארץ ישראל וכך היא מוגנת יותר. קיבלתי תשובה מהרבי שעליי לדאוג בתוקף לקידום ההתיישבות. וכעת, דווקא בעיצומה של המערכה בעזה ובצפון, זו שעת כושר לכך – להראות לאויבנו שמי שרצה לפגוע בנו, התשובה שלנו תהיה לא רק בתקיפתו במלוא העוצמה, אלא גם בהעמקת האחיזה שלנו בארץ ישראל שניתנה לנו מהקב"ה".
"השליחות הקדושה"
עם התקרבות מועד הבחירות בארה"ב, נשמעים יותר ויותר קולות מהמועמדים השונים, המבקשים לזרז את ישראל עם סיום המלחמה. "הרבי דיבר בתוקף נגד סיום הניתוח באמצע הפעולה", אומר הרב גוטניק, "בימי מלחמת שלום הגליל, בי"ג בתמוז, בהתוועדות לרגל 'חג הגאולה', אמר הרבי שאין זכות גדולה יותר מעצם ההגנה על ארץ הקודש ועל עם ישראל היושב בה, עד כדי כך שהחיילים מעמידים את חייהם בסכנה, ושרק בזכות זו מגיע להם לראות ניסים גלויים!
"הרבי הוסיף ואמר שהלוואי שבין אותם ניסים יהיה גם הנס שהמנהיגים ימלאו את השליחות הקדושה המוטלת עליהם ויסיימו את המבצע בהצלחה. הרבי התבטא 'לא לעצור באמצע ניתוח!' והוסיף שגם אם אפילו נאמר שהיה מקום לדין ודברים האם לצאת למבצע, אבל אחרי שכבר פתחו במבצע והכניסו את צה"ל למצב בו הם נמצאים היום, מוכרחים לסיים את הפעולה בשלימותה.
"בדבריו הק', הרבי הביא משל: למה הדבר דומה? לאדם פחדן שנכנס לחדר ניתוחים ורואה שרופאים מתחילים לבצע ניתוח לחולה. ברגע שהוא יראה את טיפות הדם הראשונות, הוא יתחיל להתחנן אל הרופאים להפסיק את הניתוח, לחכות עד שהפצע יתאחה ואז להמשיך שוב בניתוח… שכן כיצד אפשר לנתח כשדמו של החולה נשפך? מובן לכל אחד מה יאמרו הרופאים על רעיון שכזה! הנמשל הוא המצב הביטחוני של מיליוני היהודים הגרים בארץ הקודש.
"ועוד הוסיף הרבי והרחיב בדבריו: אחרי שהתחילו בניתוח אחד, בא 'איש הירא ורך הלבב' וביקש להפסיק באמצע הניתוח כי צריכים לעשות אסיפה, לברר מה דעת כולם, לשאול בעצת אומות העולם… וכך אירע בניתוח השני והשלישי. כעת אנו נמצאים כבר באמצע הניתוח הרביעי, ועדיין יש כאלו החושבים שכדי להגיע לשלום עדיף להימנע מהטיפול מציל החיים ולהספיק באמצע הניתוח, אחרי שנפלו מאות קורבנות! איך מאפשרים לערוך ניסויים כאלו בנוגע למיליוני יהודים? הרי כבר שלוש פעמים ראו שהתנהגות כזו גרמה לצרות צרורות!
"וכאמור – הוסיף הרבי, אותו מצב חוזר על עצמו בדיוק! כמובן שזה לא בדיוק במאת האחוזים, אבל הרעיון די זהה. אותם אנשים טוענים את אותן הטענות שצריכים להתחשב בלחץ הבינלאומי ולא להתנהג כמו 'עם לבדד ישכון', וכביכול זו תהיה הדרך להביא שלום, צדק ויושר לאזור! מה יאמרו אומות העולם? ישנם כאלו החוששים מתגובתם של אומות העולם, במיוחד בשל העובדה שהם מספקים לארץ ישראל ממון, נשק וכיוצא בזה. האמת היא שאפילו הגויים רוצים שנסיים את הפעולה בשלימותה, אלא שהם לא רוצים שיפרסמו זאת כי אז יהיה עליהם להתנצל, להעמיד פנים כאילו הם כועסים, וכולי.
"ולכן, אמר הרבי, כל האחריות מוטלת על אותם מנהיגים שבידם נתונה היכולת להחליט על סיום המלאכה. הניתוח כבר בעיצומו – עליהם לסיים אותו. ואם הם לא יעשו זאת, יהיה זה כמו הכשלון שהיה במלחמת יום כיפור, כפי שראש הממשלה דאז הודתה שבמשך כל ימי חייה היא לא תסלח לעצמה על כך שהיא העדיפה את שיקולי המדינאים לעומת דעת אנשי הצבא, ובמשך כל ימי חייה היא תזכור את ההרוגים והפצועים שנפלו כתוצאה מאותו כשלון!
"לצד דברים נוקבים אלה, הרבי גם הטיל עלינו משימה, ואמר כי 'כל האמור לעיל היה רלוונטי בעיקר עבור אלו שיכולים להשפיע בנידון. אבל יש עניין נוסף שכל אחד ואחת חייב לעסוק בכך – להוסיף בתורה, בתפילה ובצדקה לזכותם של חיילי צה"ל ולזכותם של המנהיגים שיוכלו לעמוד בנסיון ולסיים את הפעולה בשלימות ובזריזות הכי גדולה'.
"הרבי המליץ בשעתו, לנצל את הימים 'עד לשבעה עשר בתמוז' כדי לערוך התוועדויות בהם יעסקו ברבים בלימוד תורה, תפילה וצדקה; וכאשר משיח צדקנו יבוא ניתן יהיה להמשיך לערוך אותם גם בתקופת שלושת השבועות, שכן אז ימים אלו ייהפכו לששון ולשמחה ולמועדים טובים.
"גם היום, כפשוט, אנחנו צריכים לדעת שגם לנו, לכל אחד ואחת מאתנו, יש אחריות על המצב, ומוכרחים להתחזק בכל העניינים שנגעו לרבי. ובע"ה בקרוב נזכה לגאולה השלמה ורבנו בראשנו".
"היצמדות לעצות הרבי – הדרך היחידה להבטחת שלום בר קיימא בארץ הקודש"
בפתח דבר לספר החדש באנגלית, ובו משנתו הבהירה של הרבי בנוגע לענייני שלימות הארץ כתב הרב גוטניק בין היתר: "ביותר מ'מאה ואחת הזדמנויות' (כמו שהרבי התבטא בפניי פעם), הרבי טען בלהט כי ויתורים ופשרות רק יובילו לעוד יותר ויתורים ופשרות. בסופו של דבר מסכנים את חיי העם היהודי בארץ ישראל ומביאים להגברת האלימות ועוד טרגדיות.
"כבר ניסינו ומיצינו את כל האפשרויות האחרות. היצמדות לעצותיו והדרכותיו התורניות של הרבי, הינם הדרך היחידה להבטיח השגת שלום בר קיימא בארץ הקודש".
הרב גוטניק, בירך בדבריו את המחבר, הרב פרל, והצוות המסור ב"הוצאת יונה", על העבודה יוצאת הדופן, בהוצאתם לאור ספר יסודי, "המעורר את המחשבה ומנסח בצורה משכנעת את החזון של הרבי לשלום בר קיימא בארץ ישראל. 'לעשות שלום' הוא ספר חובה לכל מי שמתעניין בעתיד של ארץ ישראל והעם היהודי".