"בבקשה תתפללו על איתי, הוא נכנס לעזה". הלב גדוש דאגה, היא לא מסוגלת לישון ולתפקד. לו ידעה אז שהצבא כבר בדרך אליה… התפילות התחלפו בתהומות של כאב. "כשהגיעה הבשורה המרה בבוקר יצאנו מייד אל השכנה שלנו וליווינו אותה לאורך השבעה. באחד הימים נכנסה קבוצת חיילים משדה הקרב, והנה הם רואים את אשתי.
"הקשבתי מהצד ושמעתי את אחד החיילים אומר: את יודעת, המורה, בשיעור מחשבים הכנסת לנו כל מיני חוויות יהודיות. חשבנו שאת רוצה פשוט להעביר את הזמן… היום, כשאני בחזית, אני יודע על מה אני נלחם! כשאני תוהה לעצמי מדוע עליי למסור את הנפש ולהיות בשבעה של חבר, התשובה היחידה היא התוכן היהודי שלימדת. בבית לא ספגנו, גם לא בבית הספר, וללא השיעורים שלך אינני חושב שהייתה לי המוטיבציה להילחם".
את הסיפור המרגש הזה, סיפר הרב יואל בייטש בבאנקט השנתי של ארגון 'מורה שמיים' – המאגד לבית חם ומקצועי, את נשות החינוך מכרם אנ"ש, העובדות כמורות במוסדות חינוך כלליים, שאינם של חב"ד.
קראתי ויש עונה
בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת נוכחותן של מורות מכרם חב"ד בבתי ספר מגוונים ברחבי הארץ. מה בדיוק עובר על מורה חב"דית, ששנים ארוכות גדלה בתוך חממה, עטופה בחום חסידי, ופתאום היא בעולם אחר, בבית ספר שבו ערכי היסוד שונים כל כך? חשוב לה מאד לשמור על ערכיה אך האתגרים רבים. כך, למשל, חדר המורות מזמן אתגרים לא פשוטים. בנוסף, היא נאלצת להתנזר מהאוכל המוגש, להתנהל אחרת משאר אנשי הצוות, ולעיתים היא חשה בודדה.
בודדה? מתברר שלא. בחרך הזה נכנס 'מורה שמיים' והחל תופר חליפה מותאמת, שווה לכל נפש, שמייד נרחיב עליה את היריעה.

הגב' רוחה ויסמן, מדריכה פדגוגית במכללת בית רבקה, מכירה היטב את הנשים הללו כבר מלפני 15 שנה, הרי לשטח ההוראה הן יצאו מהמכללה. "פגשתי אותן מפעם לפעם ושמעתי מהן על האתגרים הייחודיים, ועל ה'לבד' שלהן בתוך המערכת, והרגשתי שהרבי מבקש ממני לעשות משהו. 'מורה שמיים' הוקם אז – מסלון ביתה, מתוך הרבה אהבה ודאגה והרבה מאוד אמונה במורות. הגב' שרה זילברשטרום והגב' דבורי פרוס סייעו ותמכו. הגב' מירי לוין נתנה את הרעיון לשם המיוחד- 'מורה שמים' שזור ומשלב בו זמנית את יראת השמים ואת המורה שמקדשת שם שמים "התחברתי לשם זה, היות והרב חודקוב אמר שהמשנה 'מורא רבך כמורא שמים' ממוענת למורים. הם הזרוע הארוכה של משה רבינו בהעברת המסורת לצעירי הצאן". הגב' רוחה ויסמן ליוותה את המורות באופן אישי, ארגנה התוועדות שנתית, שימשה אוזן קשבת והיתה שם בשבילן במסירות לייעוץ והכוונה, לגב ולמשענת.
בתקופת הקורונה המאתגרת גם כך, והמאתגרת עוד יותר בכל הקשור לעובדות במערכת החינוך, נהיה קשה יותר להמשיך לשמור על קשר באמצעים פשוטים וביתיים והיה נראה שהכול דועך והופך לנחלת העבר.
דווקא אז הגיעה התנופה הגדולה, עם פניות מהשטח של מורות שחיפשו מענה הולם לצרכים הייחודיים של סביבת העבודה שלהן. מורות שחיפשו חיבור לקהילת עמיתות, קבוצת שוות, ורצו לתת יותר ערך מוסף, מקצועי, גם בכיתה, אך הבינו שאין להן האמצעים והגיבוי הנדרש. הגב' מושקא ריבקין, מי שמנהלת ומובילה היום את ארגון מורה שמים, הרימה אז את הכפפה ו'מורה שמיים' נפתח מחדש, ובענק.
נוצר חיבור בין 'קרן מרומים', שהרימו את התרומה הראשונית והמשמעותית להקמת הארגון בצורה מסודרת, לבין מכללת בית רבקה – כש'מורה שמיים' הופך למיזם ליווי בוגרות של המכללה בשטח ההוראה. "הבנתי שיש פה פוטנציאל אדיר, אבל גם אני לא שיערתי עד כמה…" הגב' מושקא ריבקין מתארת את שלב הפתיחה המחודשת כאירוע מכונן בפני עצמו: "הוצאתי פרסום ראשון מתוך ציפייה שנקים קבוצה ראשונית של עשרות מורות ולאט לאט נתרחב. בפועל נרשמו בבת אחת 500 מורות והמספר רק הלך וגדל. התגובות מהשטח היו מדהימות. כולן כל כך הודו, ושמחו וחיכו שיתחיל משהו, זאת כמות עצומה של מורות שהולכת וגדלה שחשו שסוף סוף מישהו רואה אותן ונותן להן מענה ראוי, ויותר ממענה למורות עצמן – יש הכרה אמיתית בארגון כלפי המשמעות והעוצמה שיש למורה כזאת במערכת.

"ההבנה המיידית הייתה שהארגון שלנו הולך להשקיע במורות, והרווח היום־יומי יהיה מעגלי השפעה עצומים וחסרי תקדים שהמורות יחוללו בשטח החינוך וההוראה. השפעה חינוכית ומקצועית במוחות ולבבות התלמידים שתכה גלים לדורות". הגב' מושקא ריבקין משתפת בלהט, כמו כדור אנרגייה שרק הולך וצובר תאוצה: "הארגון מאגד כיום למעלה מ-700 מורות וגננות ומתמקד בשני רבדים כל העת במקביל: מורה מוארת – העצמת המורה. כל המעטפת וההשקעה במורה מאפשרות לה לספר לעצמה את הסיפור הנכון על העבודה שלה: היא שליחה, וממילא המבט על הקשיים והאתגרים משתנה. מורה מאירה – מעטפת של כלים, תכנים, חומרים ומוצרים שיאפשרו לה להעצים את עבודתה החינוכית, בצורה מותאמת ועל פי אמות המידה המקצועיות של בית הספר".
האם אין זו דחיפה לעבוד במקומות כאלה? ומה בקשר לדברי הרבי להשקיע בכרם חב"ד?
"אכן רצונו הקדוש של הרבי היה ועודנו- מתן קדימות לעבודה בכרם חב"ד. איננו מעודדים לעבוד במקום כזה או אחר, כל אחת נדרשת לשאול רב. אנו נותנים מענה למציאות קיימת, שהיא תוצר של היצע גדול של מורות חב"ד ומחסור של מורות בציבור הרחב, מחסור שגרם למנהלים רבים להכניס את מורות חב"ד לבתי הספר שלהם, תחילה אולי מחוסר ברירה ואט אט מתוך הכרה באיכות האנושית והמקצועית שלהן. מורות שגדלו במוסדות הוראה חבדי"ם מביאות עימן שליחות חינוכית אמיתית ואהבה גדולה לתלמידים, ולכן הקמנו את הארגון כדי להעצימן ולתמוך בהן בהעברת הערכים הללו בצורה המקצועית ביותר. הארגון נועד למי שכבר נמצאת במוסדות הללו ".
מאירה ומוארת
נראה שב'מורה שמיים' חשבו על כל מה שרק אפשר לדמיין. הגב' ריבקין מפרטת את המיזמים השונים למורה מוארת:
קהילת 'משוחחות מורה שמיים' – חדר מורות הוא מקום של קהילה, השתייכות. אלו דמויות שהיא פוגשת יום־יום. יחד עוברות שמחות וחוויות. ובכל זאת, סל הערכים אחר. איך תהפוך למשפיעה ולא מושפעת? לשם כך הוקמו קבוצות מדיה ייעודיות למורות, חדר מורות שמיים. "הקבוצות פעילות ביותר, מקור להעצמה ולקנאת סופרים. מורות שחשו חסרות ביטחון לנסות, מקבלות אומץ וחיבוק. אם היא יכולה, גם אני מסוגלת! הרי כולנו באותה סירה. קחו לדוגמה נתון מדהים, 117 מורות שיתפו בהתוועדות י"ט כסלו שערכו עם חברותיהן המורות!
"במועדי חב"ד אנו מתזכרות בקבוצה באמצעות תכנים קצרים ייעודים על מהות היום. זאת החולצה הלבנה האישית שלנו – הדרך שבה גם אנו, 'מורות שמיים', חוגגות וזוכרות את לוח השנה החב"די. פתק קטן יזכיר לנו את המהות, וכל היום ייראה אחרת.
"יש לנו קבוצות ספציפיות לכל תחום – למורות ביסודי ממ"ד, מורות ביסודי ממלכתי, גננות בממ"ד, גננות בממלכתי, מורות באולפנה ותיכונים, ורק השנה פתחנו שתי קבוצות ייעודיות למורות מקצועיות ומורות חינו"מ, שאותן מרכזת ביד רמה הגב' מירי מושקוביץ, שזאת בשורה אדירה וגם אמירה ברורה שבכל תפקיד חינוכי ניתן לשנות ולהשפיע".
הבאנקט השנתי – מעצמת השליחות הולכת וגדלה, וגם לה מגיע באנקט שליחות, כיאה למורה העובדת בשדה החינוך. "אחת לשנה אנו נפגשות בכינוס מדהים, עוצמתי ומטעין העוסק בכוחה של מורת שמיים, בעניינם של מחנך וחינוך, ובשליחות העצומה שלנו. השנה יישא הבאנקעט את הכותרת 'וזאת לתעודה'. הערב המושקע יוקדש כולו להוקרת פעילותן והשפעתן העצומה של כל מורות שמים- לתת להן תעודת כבוד על תודעת שליחות שיוצרת תהודה ומכה גלים של השפעה לדורי דורות.
השתלמות "מיינדסט של מורה שמיים" – ב'מורה שמיים' הופכים את שעות השתלמות החובה, שאותן מורה צריכה להשלים בשנה, ללמידה משמעותית, מרגשת ומשנת חיים. "אנו נפגשות אחת לחודש ומקבלות תוכן ערכי, חסידי ומקצועי, בהפקה מושקעת מאוד של גב' בתיה וינפלד , רכזת ההשתלמות שלנו. אנו מדברות על מיינדסט ושינוי תודעה, שהוא מונח מדובר היום בעולם העסקי ובכל תחום ההתפתחות האישית, ומביאות אותו במלוא העוצמה לעולם החינוך. להיות מורה ממקום גבוה. במקום להיות ברירת המחדל של החיים שלך, להיות 'קורבן' של המערכת, 'סתם' מורה, אפשר להרחיב את התודעה ולשנות את הסיפור. את קודם כל שליחה, נבחרת לכך וזכית להיות מורה!"

המסרים לא נשארים בגדר הרצאות מעוררות, אלא מתורגמים מייד למעשים. מדי חודש יוצאים במבצע חודשי, בהם נחשפות המורות לרבדים שונים הנוגעים למבצעי הרבי, אותם יוכלו לשלב בעבודתם המקצועית.
וגם לשונה והמאתגר – מוענקים פתרונות ייחודיים. לדוגמה:
שפרה ופועה למורת שמיים – לידה ותינוק חדש הוא אירוע מרגש לכולן, תוספת ברוכה למשפחה ולעם ישראל. אבל אצל מורת שמיים זה נראה קצת אחרת. איך מספרים למנהלת? ומה יגיבו המורות? כשמורה בבית ספר חב"ד יוצאת לחופשת לידה, היא מקבלת חיבוק מעמיתותיה, גם אם לא קל למצוא ממלאת מקום. אבל שם, המצב אחר לחלוטין. מה, שוב? ולפעמים המנהלת גם מזהירה מראש… אבל התורה ודברי הרבי מעל הכול!
יום הולדת – מזל טוב! אירוע משמח לכל אחת. מזלה גובר אחת בשנה, וזהו יום של הודיה, תפילה, ברכה. אבל אצל מורת שמיים הוא נראה קצת אחרת. בחדר המורים קול דממה דקה. האיחול הגיע מזמן או בעוד ימים אחדים, כי הלוח שלה, העברי, הוא לא הלוח שלהם. מה עושים? שותקים? מחכים לחגוג עם הבעל והילדים?
"החלטנו לתת מענה מיוחד דווקא לנקודות המאתגרות המאפיינות את מורת שמים. יצרנו מעטפת מושקעת מאד לשפרה ופועה, ייחודית למורת שמיים, מערך שלם שמכבד ומחב"ד אותה, מוקיר ומייקר את מתנת השמיים החדשה שזכתה להוריד לעולם. וגם ליום ההולדת של המורה, מעבר לתוכנית האישית והמתנה שהיא מקבלת, אנו מזמינות את המורה לחגוג בתוך בית הספר, באמצעות מערך תוכנית יום הולדת שמסביר מהו תאריך עברי. זו ההזדמנות להפוך סיבה למסיבה ולהכניס ערך יהודי רב עוצמה, שהרבי דיבר עליו רבות".
מי שמרכזת במסירות את מיזמי שפרה ופועה ויום ההולדת היא הגב' חיה מושקא קרסיק, המתארת בהתרגשות אלו הודעות מתקבלות מדי יום מהשטח, מעוד מורת שמיים מופתעת מהמתנה המושקעת שהגיעה עד אליה לצפון הארץ, מעוד גננת שמיים שיום ההולדת שלה נראה וקיבל משמעות אחרת.
וכשמורה מוארת ומוטענת – היא נעשית מורה מאירה ומשפיעה, מה שמביא אותנו לדבר על גולת הכותרת של הארגון – מרפ"ד הארה למעשה.
מרפ"ד (מרכזי פדגוגי) 'הארה למעשה' הינו מרכז וירטואלי רחב ממדים וידידותי לשימוש שמפתח הארגון, במטרה לסייע לגננות ומורות מכל שכבות הגיל והזרמים בכל תחומי הדעת להנגיש תכנים ערכיים בצורה החדשנית, היצירתית והמקצועית ביותר.
במרכז ניתן למצוא חומרים מעוצבים לעריכה אישית, לצד מערכי שיעור וקובצי העשרה הכוללים גם נושאים מהמורשת היהודית – כמובן, בתיאום מלא עם בית הספר, וכחלק מעבודתן החינוכית השוטפת. המרפ"ד מציע תכנים וגם מוצרים משלימים לקנייה מסובסדת שיאפשרו לציין כל תאריך יהודי בצורה ערכית ומקצועית, סדרות מקצועיות לפרשת השבוע בהתאמה לשכבות גיל, ציון אירועים בבית הספר לצוות החינוכי ולהורים, כנסים מושקעים – העיקרון הוא להציע תוכן מקצועי, עדכני ורלוונטי בכל תחום הקשור למורה בבית הספר וגם בכל מקצוע. כך למשל ניתן להדגים מושגים שונים בשיעור חשבון באמצעות מקורות מהמסורת היהודית, לשלב במסיבות חגים תכנים ערכיים, ולהפנות מבט לזוויות מגוונות של מסורת בזיקה לאירועים אקטואליים.

"אני זוכרת את הרגע שבו ישבנו אני והגב' אסתי חורושוכין – הכותבת המופלאה הראשונה שגייסתי למרפ"ד החשוב הזה, הסתכלנו על התוכן שהולך לצאת לחג הפורים והבנו שלא משנה כמה השקעה עומדת מאחוריו ועד כמה הוא מדויק ומושלם, השטח צריך הרבה יותר מזה. מה שמתאים למורה מחנכת בכיתה ג' בבית ספר ממלכתי, לא מספיק למחנכת בשכבה זו בבית ספר ממ"ד, מה שמורה מקצועית יכולה להעביר הוא ספציפי מאוד ולא יכול להיגזר מתוך מערך שיעור המיועד למחנכות, גננות זקוקות למערכים ייעודיים להן, ומורות באולפנה ותיכון נדרשות לרמת תוכן גבוהה וגם מתומצתת המתאימה ללו"ז צפוף של מבחני מתכונת ובגרות. נדרש מענה מאוד מקיף ורחב ומאוד ייעודי ומותאם לכל גננת ומורת שמיים בתפקידה היא.
"היום, מעבר לכותבות התוכן המרכזיות, הגב' אסתי חורושוכין והגב' ריקי פרקש, יש לנו צוות מקצועי גדול של נשים מוכשרות ומסורות – כותבות וגרפיקאיות רבות, עורכות לשון, מבקרות תוכן ועוד, יחד הן נותנות מענה מקיף ורחב באופן חסר תקדים. ובכל פעם שאני ואסתי נפגשות במשרד העמוס של מורה שמיים אנחנו צוחקות ונזכרות איך ישבנו אצלה במטבח וניסינו למקסם מערך אחד של פורים עם כמה התאמות שייתנו אולי מענה לכמה מורות נוספות…"
סיפורים מתגלגלים
המורות הופכות ל'נרות להאיר' ומוצאות את עצמן לא פעם כשליחות עם חברותיהן המורות. אסתי אייזנברג, מורה בבית ספר ממלכתי, מספרת: "לקראת חג הפסח החלטתי להעניק מצה שמורה לכמה מורות שאני בקשר טוב איתן, כדרך להביא קצת מאווירת החג אל חדר המורים. בזכות התגובות הנרגשות, הרחבתי את היוזמה בשנה שלאחר מכן, עם עוד מורה חב"דניקית. כשהצענו מצה לאחת המורות, גילינו שהיא נמנעת מגלוטן – אז דאגנו לה למצות מותאמות.

"לאחר הפסח שיתפה אותנו אותה מורה, בהתרגשות, שהמחווה הפשוטה הזו עוררה בה עניין להכיר יותר את החג, ובני משפחתה החליטו יחד לשמור על מטבח נקי מחמץ לאורך החג. זה חיזק אותה להמשיך לאמץ מנהגים נוספים, למשל הדלקת נרות שבת וסעודת שבת משפחתית.
"היה מרגש לראות כיצד מעשה קטן של שיתוף בחוויית החג הוביל להתעניינות ולהתקרבות", מסכמת אסתי. "כל זה לא היה קורה בלי התמיכה והסיוע של ארגון 'מורה שמים'".
באופן המתקבל
"מתוך הבנה לאתגר, אנו נותנים מעטפת של ייעוץ על ידי משפיעת הארגון הגב' רוחה ויסמן שמתייעצת רבות עם הרב אשכנזי והרב פרוס, וכן הכוונה מפורטת על ידי הרב דיסקין שמלווה את הארגון, כדי לקבל את ברכת הדרך והסייעתא דשמיא שטמונים בכוח משפיעה ודעת תורה. הגב' ויסמן זמינה למורות לגבי כל שאלה ודילמה מהשטח, יש לה ניסיון רב מאד בתחום היא מלווה מורות שנים ונתקלה כמעט בכל סיטואציה אפשרית מה שמאפשר לה להעניק הדרכה מדויקת לכל מורה בהתאם לאופי המוסד ואירוע הספציפי שלה. גם תכני המרפ"ד עוברים בקרה מדוקדקת על ידה בכדי לוודא שמצד אחד הכל מכוונן ומותאם לקהל היעד ומצד שני אין פשרות בנושאים עקרוניים.
באופן כללי, המורה קודם כל מביאה את המקצועיות והאיכות שלה, היא מתחברת לצוות מתוך חוסן פנימי ולא ממקום של התפשרות ונזהרת כל הזמן לעשות כל דבר בהרבה תבונה מבלי לדרוך לפצוע, ורק באופן המתקבל. חשוב והכרחי שהדברים יהיו באישור מנהל/ת. כיום, המורות כמעט ולא מעבירות תכנים רק בכיתה שלהם, אלא באופן רוחבי בשכבה, אחר שיח עם וועדת המורים וכמובן אישור של המנהל/ת".
למעשה כל מורה, הופכת לסוג של רבנית במקום עבודתה…
"אני רואה יותר ויותר שבפנים כולנו אותו דבר. כולנו גדלנו על השיחות של הרבי ואהבת החסידות. אם מורה חברה בארגון, מסתבר שאכפת לה מאוד והיא מעוניינת להפוך את עבודתה למקצועית יותר וחמה יותר. יתרה מזו, כל אישה חב"דית באשר היא בבית ספר כזה הופכת להיות רבנית, מעצם העובדה שהיא בחצאית וכיסוי ראש. באים להתייעץ איתה, לשאול אותה שאלות… רואים בה דמות, וזה מחייב אותה. והיום משולבות במערכת הרבה נשים חסידיות מהשורה הראשונה, גם שליחות רבות – שמוסד החינוך הספציפי הזה קרוב לביתן, ופתאום בזכות תודעת 'מורה שמיים', שעות 'העבודה' שלהן נעשות לחלק בלתי נפרד מהשליחות".
ומה הלאה, מה החזון?
למושקא יש רעיונות אין־ספור להעמקה והתרחבות פנימה וחוצה. התרחבות, העמקה, להמשיך ולהעניק כוחות למורות. " המטרה שלנו קודם כל שכל גננת ומורה חב"דית במוסדות כאלו תצטרף להיות חלק מקהילת מורה שמים. תהיה חלק מהעוצמה ומהמעצמה. תהיה חלק מהנחת האדיר לרבי. התפילה שלנו היא שהזכות הגדולה של המורות לחנך את ילדי ישראל – ושהפעילות האדירה של מורה שמים תהיה המכה בפטיש, ותכריע את הכף לזכות עם ישראל, לגאולה שלמה".
יראו על פניו השפעה אלוקית
משפיעת ארגון מורה שמיים, הגב' רוחה ויסמן
הסיפור המופלא הבא ליווה אותי בהקמת 'מורה שמיים':
ד"ר יצחק בלאק, פרופסור חרדי לפילוסופיה בקנדה, שמח כשקיבל את מערכת הקיץ שלו: שעה אחת ביום, משמונה עד תשע בבוקר. לאחריה יהיה פנוי לתפילה וללימוד בנחת. בהיותו ביחידות אצל הרבי, סיפר על כך בהתלהבות והיה בטוח שהרבי ירווה נחת. תשובת הרבי הממה אותו. "חס ושלום, על פי שולחן ערוך אסור להתעסק בעשיית צרכיו הגשמיים – ללמד כיתה – לפני התפילה".
לאחר מכן הוסיף הרבי דבר פלא: "כשעומד אדם שהוא כבר 'מונח תפילין' הרי אז הלמידה שלו יש לה פעולה אחרת לגמרי ואפילו על הלא יהודים, בגלל שיראו על פניו את ההשפעה האלוקית".
הסיפור הזה הוא נר לרגלינו. כשהמורה משקיעה בעצמה, והיא מוטענת ומחוברת לערכים שלה, היא מקרינה ויש לה סייעתא דשמיא בהשפעה על סביבתה.
מראת שמיים
מתוך באנקט מורה שמיים – 'מראה לחיים'
מ' ריבקין
הניגון הזה פשוט
ואין אקורדים לקישוט
תו לתו שמצטרפים ביחד
מתאחדים למנגינה בנחת
והשירה הזאת כל כך נוגעת.
עמוקה.
זורעת מצמיחה בקול דממה דקה.
שם בכיתה יש נעימה
היא הלחינה בעצמה
עוד בוקר טוב, חיוך וגם מבט
עוד תזכורת שמחר שבת
עוד ברכת מזון בשקט עם הסידור שאיתה
עוד שמירת מצווה קטנה כהלכתה.
חמש דקות של פרשה
תו מאיר נוסף חובר אל החמשה
הן קולות של כבוד לשכינה ולקדושה
היא מורה למקצועות ליב"ה
אבל זוכרת כל העת היכן נמצא מונח ליבה
הרי 'תורה ציווה לנו מורשה'.
אולי גם היא אינה יודעת
מה גדול חלקה וגורלה
אילו שערים בוקעת
מה כוחה של כל פעולה
לדורות שלמים הלחינה כוחות וחוסן לחיים
קולות צלילי תורה, מורשת וערכים
אולי היא לא מספיק שומעת
כי אין שום סאונד שמשמיעה מראה
אך שורשים שם היא נוטעת
בלב עוד נשמה שמאירה
ועוד שנים רבות קדימה משתקפת צלליתה
בפעולות שנמשכות רק בזכותה.
מורת שמיים אור נמשך ממך ושוב מדליק
את הניגון הזה אי אפשר להפסיק