הנה ימים באים

קוראים יקרים, בואו נעצור לרגע את מרוץ החיים, נתפוס את הראש וננסה להבין, מה קורה בימי הגלות האחרונים, ומה יהיה כש"הנה ימים באים". האם לנוכח דברי הרמב"ם בהלכות מלכים, "עולם כמנהגו נוהג", אנו יכולים להתרווח ולקחת אוויר? הרי מיד אח"כ הוא אומר: "שיהיו ישראל יושבים לבטח עם רשעי עכו"ם"- הלזה יקרא "עולם כמנהגו נוהג"? ובהמשך, "ובאותו הזמן… לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד" – נשמע אמיתי? רציני? "כל העולם"! נשיאי תבל, עולם הספורט הנוכחי, כווולם, עסקם היחיד יהיה "לדעת את ה' בלבד"? ואם כן, הלזה יקרא "עולם כמנהגו נוהג"?

בשיחות של תשנ"א-נ"ב מדבר הרבי בשיח אלוקי מופלא. השם הנרדף למאמרי חסידות – דא"ח – דברי אלוקים חיים, מאיר בעוצמה שאין דומה לה, מעומק השיחות ומשפע הגילויים. בשיחת ראש חדש כסלו תשנ"ב, מתמקד הרבי בנאמר בתפילת "קידוש לבנה" על ישראל, "שהם עתידים להתחדש כמותה", ומבאר מהו החידוש הצפוי בנו, שכמוהו כחידוש הלבנה.

*

ככלל, אנו מבחינים בשני מיקודי זמן החלים בחודש, ובהם שתי תופעות שונות בירח. בראש חודש אנו מתייחסים למולד הלבנה, ובט"ו בחודש למילוי ושלימות הלבנה. מילוי הלבנה הוא מדידה ביחס לאור הלבנה, ומולד הלבנה מתייחס למציאותה של הלבנה. ההבדל המעשי בין התופעות הוא, ששינוי באור הלבנה מצביע על צעידה הדרגתית, ועל התפתחות בהתאם למציאות המתחדשת וליכולת ההכלה, ואילו שינוי במציאות הלבנה הוא מהפך; משהו, שעד רגע המולד היה נעלם מאין רואה, מתגלה ויוצר מציאות חדשה.

במישור הפרקטי אומר הרבי, שה"עתידים להתחדש כמותה" הוא, "שלעתיד לבא יראו בפועל ובגלוי את מציאותם האמיתית של ישראל, עצם הנשמה שהיא חד עם עצמותו ומהותו יתברך". גילוי זה יחדור "בכל כוחות הנפש, תענוג ורצון, שכל ומידות, ולבושיהם מחשבה דיבור ומעשה, ובגוף הגשמי, בכל רמ"ח איברים ושס"ה גידים, שניכר בהם בפועל ובגילוי ש"ישראל וקוב"ה כולא חד"".

*

קוראים יקרים, קולטים? לנוכח גילוי שכזה, כל עולמות התוכן הנ"ל מתגמדים. בוודאי שתהיינה אומות העולם, וכמאמר הרמב"ם "עולם כמנהגו נוהג", אך דווקא בעולם מתקדם כשלנו, במציאות ה"כפר הגלובלי" שבו כולם מדברים עם כולם, יש ביכולת מי מאיתנו להרגיש או לתאר, כיצד יגיב העולם לנוכח אומה, שבבת אחת מפסיקה להתנהל לפי תכנים מיובאים? אומה שאינה נשענת עוד על פלטפורמות אוניברסליות, ובניה אינם מנתחים ומבקרים את חייהם, כאומה וכפרט, עם ארגז הכלים המוכר? כיצד יראה העולם, כאשר, כדבריו של הרבי, יתעורר האדם שלמטה, ואיתו אדם העליון, לעולם של גאולה – בו תתגלה עצם הנשמה היהודית בתענוג וברצון, שכל ומידות ומחשבה דיבור ומעשה, התעוררות עליה נאמר בתהילים "עורה למה תישן הוי'" ו"ויקץ כישן הוי'"?

עולם שכזה, ישתנה כולו. אפשר רק לדמיין עולם, בו הבורסות העולמיות, מנועי הכלכלה הגדולים, מאבקים פוליטיים מקומיים ועולמיים, מלחמות טריטוריאליות, חברות וקבוצות ענק וכל תרבות הפנאי העולמית עד לגווניה הכי שוליים – עומדים נפעמים לנוכח החידוש העצמי המתחולל בעם ישראל, כאשר יראו בפועל ובגלוי את עצם הנשמה היהודית הפועלת בגופינו, ומשנה לחלוטין את השיח וההנהגה הציבורית והפרטית. צדקו דבריו של הרמב"ם, שבעת הזאת "לא יהיה עסק כל העולם כולו אלא לדעת את ה' בלבד".

שלא נתבלבל, לא יהיה זה עולם של מלאכים מעופפים, ולא נסגור את כל מוקדי המסחר, הקניונים ומרכזי הערים. על כך אומר הרמב"ם "עולם כמנהגו נוהג" – אך עם תוכן חדש ומחודש. אילולא דבריו של הרבי, קשה לדמיין ולתאר כיצד יראה קניון, שאינו משמש לשאיבת העונג והרצון, השכל והמידות, וכו' האנושיים, לאוכל, קניות ובילויים – המאפיינים קניונים כיום, כחיקוי למודל העולמי. הללו עתידים לעבור מהפך, ובעקבותיו העולם יחקה אותם. בהמשך השיחה שופך הרבי אור גם על זה, ועל כך בפעם הבאה.

שתף חברים

ווטסאפ
טוויטר
אימייל
הדפסה

השאר תגובה